zaterdag 31 augustus 2019

Toppers


Het is een topjaar voor de Distelvlinders, we zien deze tweede generatie momenteel de tuinen bevolken. Vanmiddag had ik er vier tegelijk op de Vlinderstruik. Moet je dat eens omrekenen naar het hele land. Het gaat denk ik om duizenden, misschien wel veel meer. In 2009 was er ook een invasie, dit jaar, alweer een 9 ! ? , worden de records van toen gebroken. Deze generatie is hier geboren en zijn nakomelingen van de vlinders die hier in het voorjaar uit Afrika naar toe zijn gekomen. Deze tweede generatie zal na verloop van tijd weer zuidwaarts trekken, de winters zijn te koud.
Een andere topper is de Buxusmot, minstens vandaag tien in de tuin. Je ziet overal dan ook de gevolgen: dode buxussen. Het beest roeit zichzelf zo vanzelf uit. Ik had een mij onbekende nachtvlinder gefotografeerd, dacht ik. Het Nachtvlinderboek geraadpleegd om alle spanners te bekijken, twee keer. Hij zat er niet bij. Toen naar waarneming.nl en die was zeker van de zaak: een Buxusmot, foto hier onder. Een donker exemplaar dus. De eerste die ik waarneem.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten