maandag 26 augustus 2019

De Besnorde Prooizoeker.


Wij noemen dit een ♀ Steenrode Heidelibel, what's in the name, en de Engelsen vinden het de Moustached Darter.Vrij vertaald de Besnorde  Prooizoeker. Die snor is duidelijk zichtbaar als een zwarte rand op de foto onder de ogen en uitzakkend naar beneden toe. Ergens las ik als een teardrop. Kan ook. Het is voor de soort een diagnostisch kenmerk. Hieraan kun je zien of het wel of niet de Steenrode is. De Bruinrode en Duistere H. hebben een kleiner snorretje. Ik heb geprobeerd darter te vertalen maar ik kom met prooizoeker het dichtstbij een libel.
Hoe ze in het Nederlands dat arme beest een heidelibel hebben kunnen noemen is mij een raadsel. De libel op de foto heeft nog nooit een heideveld gezien denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten