donderdag 1 augustus 2019

Lisdodde , de Kleine of de Grote ?



Ik ontdekte in een sloot van de familie Van Zijl, Demmerikse Kade, de Kleine Lisdodde. Hij is wat slanker dan z'n neef de Grote Lisdodde en heeft, makkelijk om te zien, smallere bladeren. Ter vergelijking: ik heb hier onder een foto met de Grote opgenomen. In hoogte ontlopen ze elkaar maar weinig. Verder is het vruchtpluis-gedeelte van de Kleine ook smaller.
De bladeren van beide soorten zitten als bij een Prei rond de stengel. We noemen dit een rijdende bladstand.
Dan het woord Lisdodde: na enig zoeken kwam ik op de website van Etymologiebank.nl en vond daar uitgebreide beschrijvingen van het woord Lisdodde. Het eerste deel, Lis, zou te maken hebben met de gelijkenis op de Gele Lis, dezelfde brede bladeren en dezelfde groeiplaats, n.l. in het water langs de kant. Dodde is een eeuwenoud woord en zou propachtige dikte betekenen. Dit slaat op de bloeiwijze.
Beide soorten planten zich vooral voort door de stevige wortelstokken ( ongeslachtelijke voortplanting) Het zaadpluis (geslachtelijke voortplanting) heeft wat voortplanting betreft niet zoveel effect.
Volgende week kom ik met een logje over de Pilot Lisdodde als onderdeel van het project Marickenland.


4 opmerkingen:

  1. volgens mij heb je leuke vogelsoorten gezien tussen de lisdodde in Marickenland!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie logje van vandaag ( woensdag),wordt leuk gebied.

      G.H.

      Verwijderen
  2. Walter Busse wees me in het verleden op dat er nog een verschil is: bij de grote lisdodde zit het mannelijk deel direct bovenop het vrouwelijke (de 'rietsigaar'), bij de kleine zit er een stuk kale stengel van misschien wel een cm of 5 tussen.
    Wim Bax

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bovenste foto kleine lisdodde, onderste foto grote lisdodde.

    BeantwoordenVerwijderen