dinsdag 27 augustus 2019

Bruine Sprinkhaan


Ik was op zoek naar libellen langs de Gagelweg, ik vond een paar Paardenbijters die ik slecht op de foto kreeg, maar alles wat springt in het gras krijgt ook mijn aandacht. Zo ook deze sprinkhaan. Hij ging gunstig aan een grasspriet hangen zodat ik op afstand met de macro kon platen. Thuis gekomen het beestje uitvergroot en dat lukte gelukkig. Ik probeer de camera uit als mijn vlindernet, dat kost veel geduld en moeite. Ik kom hier later op terug. Deze sprinkhaan was niet groen, zoals de meeste sprinkhanen naar ik denk, maar bruin gevlekt. Ik heb geen sprinkhanen-determinatieboek. zodat ik weer eens Obsidentify moet raadplegen. Een Bruine Sprinkhaan meenden ze, maar ik vond het zekerheidspercentage, bijna 50 %,  wat aan de lage kant. Toch kwam ik steeds weer op de Bruine Sprinkhaan uit. Ik heb de waarneming op waarneming.nl ingevoerd , met foto, en ook daar werd niet gereageerd op een foutieve determinatie. Dus is de keuze  van de computer juist.
Bruine Sprinkhanen komen  algemeen voor in Belgie en Nederland, in veel uiteenlopende plantengezelschappen. Je kunt 'm zien als je er maar oplet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten