dinsdag 17 juli 2018

Waverhoek


"Kom je nog wel eens in de Waverhoek?" vroeg vrijdag j.l. mede-ringer en oud-collega van de ANV "De Utrechtse Venen" Gerard v.Z. me. "Nee dus", moest ik bekennen. In het begin, tijdens het ontstaan van dit Natuurontwikkelingsgebied, was ik er wekelijks te vinden, om maar niks van de ontwikkeling te missen, maar de laatste jaren is polder Demmerik mijn tweede huis. Weidevogels en Zwarte Stern hielden me daar het hele voorjaar en een deel van de zomer bezig. De rest van het jaar keek ik naar de ganzen, vooral de Kolganzen ivm het ringonderzoek. Het seizoen van de  weidevogels en de Zwarte Sterns is voorbij, dus vanmorgen toch maar eens de steven gewend naar de Waverhoek.
Dat werd wel eens tijd: ik wist niet wat ik zag. Verschrikkelijk veel riet zodat de plasjes bijna niet waren te zien en een heel eiland, dat vroeger helemaal volstond met planten, was kaal, helemaal kaal.
In deze situatie pleit ik toch weer voor een vogelkijkhut, zoals we vroeger ook al eens gedaan hebben. Nu kun je prachtig een hut op uit stekende landjes neerzetten zonder dat de vogels je naar de hut zien lopen. Als je 'm wat verder van de weg zet zal de hufterproof-heid worden vergroot. Je moet dan echt moeite doen om er te komen, maar hebt een prachtig uitzicht op de plassen rondom. Natuurmonumenten zal de boot wel weer afhouden, geld! Het kost geld.
Er waren nog zo'n 24 Lepelaars ( zie foto), een paar dagen terug veel meer volgens Waarneming.nl; een paar honderd Kemphanen, 22 Grutto's, 6 Bosruiters, 2 Groenpootruiters gehoord, 6 Witgatjes, 5 Bontbekpleviertjes, 15 Tureluurs, 10 Kieviten, 50 Bergeenden vooral juv., Wilde Eenden en Slobeenden in het eclipskleed, 60 Grauwe Ganzen, 1 Grote Canadese Gans, 1 Scholekster. Ik vermoed dat er een broedpaar Bruine Kiekendieven zit, regelmatig kwam het vrouwtje langs vliegen en steeds in hetzelfde gedeelte van het gebied. Ze ging in een boom zitten maar de foto's waren te onscherp om te gebruiken. Ik had m'n draadontspanner niet bij me. Toch een heerlijke ochtend met een lekker afkoelend windje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten