donderdag 12 juli 2018

Boerenzwaluwen 2



Vorige week vrijdag schreef ik over de Boerenzwaluw. Ik had twee op rietpluimen zien fourageren. Mijn vraag was of ze zaadjes aan het zoeken waren of toch insecten. In de literatuur komen we zaad als voedsel voor een Boerenzwaluw bij mijn weten niet tegen. Ook Tijs v.d. B. , lid VogelwerkgroepIVN ( en oud -l.l. van me) houdt het op insecten, hoe klein ook. Als voorbeeld noemt hij de Kleine Karekiet die ook het moet hebben van insecten en spinnetjes  in het riet.
Aangezien de beide Boerenzwaluwen op de rietpluimen zaten heb ik gister een paar uitgeplozen. Ik kwam een paar kleine spinnetjes tegen, een paar parende Soldaatjes ( goudkleurig kevertje) en een spin in een nestje dat bestond uit samenge"plakte" rietpluim. Er zat een duidelijke  ingang in. Helaas zijn de foto's ervan mislukt. Ik hield de camera te dichtbij. Ik leer het ook nooit. In ieder geval zit er voedsel voor een Boerenzwaluw op.
Op de foto het gezinnetje dat ik hier steeds tegenkom, ze hebben gebroed onder een bruggetje in het reservaat. Ze zitten graag als gezinnetje naast elkaar op een draad, maar dan moet het wel een stevige zijn. Een lint is te slap.
Vanmorgen een mij onbekende vlinder in de tuin, hij ging lekker in het zonnetje zitten op te warmen. Camera gehaald , echter de vlinder was gevlogen. In de veldgids Dagvlinders , van het KNNV, kom ik uit op een Grote IJsvogelvlinder en een  Witbandzandoog. Aangezien de laatste erg zeldzaam is zal het de eerste wel zijn. Tussen de witte band en de rand zaten duidelijke roodgekleurde vlekjes. Waardplanten zijn de populieren, die er genoeg in onze wijk staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten