woensdag 4 juli 2018

Een Nachtvlinder , maar welke?


Nog een foto van voor de crash: ik verwijderde wat dode bladeren uit de Klimop toen ik deze macro-vlinder verstoorde. Gelukkig lag de camera voor het grijpen en heb  snel een paar foto's gemaakt. Jammer genoeg kreeg ik de achtervleugels er  niet op, maar die waren oranje gekleurd. Vanmorgen de vlinder geprobeerd te determineren: ik kom uit op een uil (is een grote groep van nachtvlinders) en wel een Zwartpuntvolgeling. Misschien is het een gewone Volgeling. Maar die zwarte punt aan het eind van de vleugels, hè. Benieuwd wat collega-blogger Marianne er van denkt.
De Vlinderstruik begint eindelijk te bloeien. Deze  heeft de zware snoeibeurt overleefd.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit, ik denk dat je gelijk hebt en dat zou dan heel leuk zijn want de soort is behoorlijk zeldzaam. Dus een stoere soort en waarneming. Hier staat nog meer: https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/zwartpuntvolgeling

    Voor je hem in op waarneming, ik denk dat het wel gewaardeerd wordt.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Edit: wellicht is dit toch een andere nachtvlinder: de Huismoeder. Die is tamelijk algemeen en heeft dezelfde kenmerken, ook oranje ondervleugels. Dat ligt misschien meer voor de hand. Op de foto ziet de vlinder er ook best lang/groot uit, hetgeen klopt voor een huismoeder. Uiteraard weet jij het beste of het een grotere mot was of niet. Determineren van die beesten is echt lastig.

      Verwijderen