vrijdag 6 juli 2018

Boerenzwaluwen.


Nog genoeg Boerenzwaluwen in de polder, in Demmerik broedden ze in de boerderijen en ook bijvoorbeeld onder de bruggetjes. De Agrarische Natuur Vereniging "De Utrechtse Venen"is ooit een Boerenzaluwenproject begonnen, maar ik lees daar nooit meer iets over. Desalniettemin, er zijn veel Boerenzwaluwen. De immer aanwezige Bruine Kiekendief werd op zijn huid ( het was het mannetje) gezeten door druk aanvallende zwaluwen. Hij had er, zo te zien, geen last van.
Ik zag twee in het riet zitten. De bovenste leek iets uit een rietpluim te plukken. Zaden? Ik dacht dat een zwaluw een insecteneter pur sang was. Mijn aloud en gewaardeerd Handbuch der Vögel Mitteleuropas  ( Glutz und Bauer) geraadpleegd, nergens kwam ik zaden tegen. Misschien plukken ze insecten, die in de rietpluim zitten, eruit. Ik zal bij m'n volgende bezoek eens een rietpluim nader bekijken. Overigens zwaluwen slapen graag in het riet, maar de foto heb ik 's morgens genomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten