maandag 9 juli 2018

Gierzwaluwen.


Tot mijn verbazing, bijna verbijstering, ontdekte ik zondagochtend vroeg, vanuit mijn tuin een waarschijnlijke broedplaats van de Gierzwaluw bij mijn buren twee huizen verder in de wijk Twistvlied. Ik rommelde wat met  water toen ik heftig gekrijs hoorde, gekrijs ( zang kan ik er niet van maken) van Gierzwaluwen.
In de nok van het dak was het een komen en gaan van Giertjes, de ene keer in de hoek aan de zijmuurkant (zie foto) , de andere keer op de dakpannen waar ze probeerden onder de hoekpan te komen. Of ze deden alsof. Aanreiken van voedsel? Snel de camera met telelens op statief neergezet, ingesteld op de nok, met draadontspanner. Geen overbodige trillingen. Toen rustig, nou ja rustig, zitten en afwachten. Zodra een vogel in de buurt kwam, op de dakpan of tegen de muur ging zitten de knop van de draadontspanner indrukken. Vaak net te laat, bleek later op de laptop. Ze zijn razendsnel. Er zaten ook enkele goeie foto's bij.
Het volgende uur kwam er geen vogel meer, ja hoog in de lucht en als raketten tussen de huizen door jakkeren. Ik vermoed dat ik net het uitvliegen van dit nest heb meegemaakt.Ik zal Ad van Uchelen eens om raad vragen, die heeft al jaren Gierzwaluwen op zolder in nestkasten met webcams. Vroeger had hij de vogels op z'n website, nu zag ik ze op You Tube: Gierzwaluwen Ad van Uchelen.
Vreemd dat ik dit waarschijnlijke broedgeval  niet eerder heb waargenomen. Maar we zijn regelmatig de laatste maanden op vakantie geweest en ik kan me herinnneren dat ik de zwaluwen dit jaar wel erg laag over onze huizen zag vliegen. Een aanwijzing?
Om de vogel op de foto wat zichtbaarder te maken heb ik de foto  bewerkt. In het origineel was de zwaluw minder zichtbaar doordat hij net in de schaduw zat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten