maandag 16 juli 2018

Na het plasdras


Drie maanden terug stond hier nog een laag water: plasdras. Met opzet heeft Gijs, mijn weidevogelboer,  een perceel weiland onder water gezet in de hoop dat er vogels op af komen om te foerageren. Mijn ervaring is dat de vogels, vooral weidevogels,  de plaats moeten ontdekken en dan aan wennen, de aantallen houden nog niet over, maar alle vier soorten (Grutto, Kievit, Scholekster en Tureluur)  heb ik gezien. Daarnaast wat meeuwen, Wilde Eenden, Krakeenden,Watersnippen, Wulpen, Witte Kwikstaarten en nu en dan eens een steltloper zoals een Witgatje. Elke dag een paar soorten. We hopen dat de vogels zich in de buurt vestigen om te broeden en dat lijkt te gebeuren.
Zaten vroeger de meeste broedvogels verder van de weg op percelen 4,5 en 6, nu trekken ze richting plasdras ( perceel 2 vanaf de weg) en broeden er achteraan weinig vogels meer. Als het plasdras eind april droog valt komen er jongen om te foerageren. Hier hebben ze geen last van lang gras waar ze nauwelijks of niet door heen komen.
Ik denk dat er één snee gras vanaf komt, er staan wat Melkdistels, enkele soorten Gras, wat Perzikkruid en wat Waterzuringen, etc. Foto hieronder het plasdras. ( Vorig jaar joeg ik op het droogvallende plasdras een Bokje ( zeldzame snip) op.



P.S. Gister hoog over, al kringend, gebruik makend van de thermiek, een Blauwe Reiger. Ik moest de kijker erbij pakken om vast te stellen dat het een Blauwe Reiger was. Geen ( Zwarte) Ooievaar, die vliegt met gestrekte hals, een reiger met ingetrokken hals, zoals deze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten