donderdag 3 oktober 2019

Voeren.


Dinsdag j.l. schreef ik over onze populatie Huismussen, er zit één Ringmus tussen. Ze komen maar wat graag af op het strooivoer van me, ze ontbijten met zaden van allerlei planten. Ik zou wel eens willen weten om welke planten het gaat. Regelmatig voeren houdt ze in de buurt, zodat ze straks in het voorjaar weer gaan nestelen. Met alle gevolgen van dien: ik schreef toch dat ik een nieuw tegelpad gekregen heb. Hierdoor ontdekte mijn tuinman dat de hemelwaterafvoer verstopt zat. Bovenin de sifon voor de verstopping, dreven piepschuimbolletjes, dezelfde die wij regelmatig in het voorjaar in de tuin vinden. Verklaring: de mussen maken een holte in de piepschuimplaten onder het dak en gaan nestelen. De bolletjes komen in onze tuin, door de wind, of in het afwateringssysteem terecht, misschien daardoor de verstopping? Onze plaatselijke rioolservice spoot de verstopping eruit.
Toch blijf ik voeren om de Huismussen te binden. Je kunt om nestelen tegen te gaan de rand onder de eerste rij dakpannen afdekken met een slab, maar ik weet nog niet of ik dat ga doen.De Huismussen zijn me lief.
Ook het silootje hebben we gevuld. Druk verkeer. Zo nu en dan een Koolmees die haastig een zaad pikt en wegvliegt, de bangerik. Z'n neef Pimpelmees (zie foto) is niet zo bang uitgevallen, die pikt rustig een zaadje en eet het terplekke op.

'P.S. Vanmiddag maar liefst twee Dagpauwogen, twee Atalanta's, een Klein Koolwitje  en twee Kleine Vossen op de Vlinderstruik.

1 opmerking:

  1. Hoi Gerrit,
    Met belangstelling heb ik je blog gelezen over de huismussen.
    Al ca. 4 jaar voer ik, tegelijk met mijn kippen de mussen, het hele jaar door.
    Ttientallen mussen komen op het voer af en in een mum van tijd is de voerplek leeg.
    Al die tijd hoopte ik op bewoning van mijn 6 opgehangen mussenkasten.
    deze hangen er ook al vier jaar zonder bewoning.
    Al vele jaren broedt een kolonie aan de overkant onder de pannen en in een nestkast.
    Eindelijk vorig jaar had ik 2 succesvolle broedsels in 1 kast. Hoera !!!
    In een van m’n mussenboeken las ik dat mussen in september/oktober hun slaapplaats kiezen en daarin een slaapnest bouwen voor de winter. En dat klopt … ik vind daar nu al donsveren in van de kippen. ‘s Avonds zie ik ze sneaky in de kasten verdwijnen. Uitbreiding van broedgevallen verwacht ik volgend jaar !
    Je had het over isolatieaantasting, waarvan de stukjes op de grond lagen ?
    Aan de overkant had men dit ook geconstateerd en werd er gaas gespannen voor de dakpannen.
    Ik heb juist achter de eerste rij pannen hier en daar alvast een isolatie reep weggehaald.
    Er blijft genoeg isolatiewol over …..
    Naast mijn hobby alles van alle vogels te willen weten en te leren, heb ik grote belangstelling
    voor de vogels om het huis gehouden. Holenbroeders zijn makkelijk te lokken. Met name nostalgische gevoelens t.o.v. huismussen houdt me vaak bezig. In mijn eerste huis in Mijdrecht kwamen ze op de punt van mijn schoen zitten.
    Voor de gierzwaluwen moet ik weer 7 maanden wachten. Ook zie ik nu voor de invliegopeningen van de gierzwaluwen halsbandparkieten hangen.
    Met gemengde gevoelens kijk ik tegen deze mooie vogels aan…….Bij de buren broeden ze in een
    gat van een treurwilg. Het zachte zingen is grappig. De rest van de geluiden zijn minder mooi.
    Geniet van je ganzen deze winter.

    Vr.Gr. Ad van Uchelen

    BeantwoordenVerwijderen