woensdag 16 oktober 2019

Nieuw seizoen !


Vanochtend in mijn achtertuin Polder Derde Bedijking heb ik het nieuwe ganzenseizoen ingeluid, echter geen halsringen kunnen aflezen. Ik heb ze niet kunnen ontdekken. Veel Kolganzen, de soort ganzen waar ik  me vooral mee bezig houd, zaten in het wat langere gras zodanig dat alleen de kop boven het gras uitstak. Dit doen ze meestal als het hard waait als bescherming tegen de wind, maar die viel nu wel mee. Dus de reden van dit gedrag was me niet duidelijk. Misschien moeten ze weer wat wennen  aan onze polders met hun boeren die nu en dan ze met een trekker komen verjagen. Maar dat is een boer die geen weidegang heeft en al het gras opmaait om in de stal te voeren.  Ruim 800 Kollen en een dikke 100 Brandganzen telde ik. Verder uiteraard Soepganzen en Grauwe Ganzen.
Langs de Zuidertocht zaten honderden Kok- en Stormmeeuwen uit te rusten van een foerageerochtend op een begierd weiland elders.( zie kopfoto) Op de foto boven het logje een groepje Kollen.

P.S. Zo straks in de tuin een paar Goudhaantjes, leuk klein vogeltje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten