woensdag 9 oktober 2019

Rondje Ronde Venen 8/10

Gister weer eens een ouderwets Rondje Ronde Venen met als doel kijken waar en hoeveel ganzen ergens zitten. Het was me vooral te doen om de Kolganzen. Die duizenden die zaterdag geteld zijn moeten ook een klein beetje in het Groene Hart zitten, toch? ( Ik geloof dat de teller nu al op ruim 100.000 staat!!?? )
Ik begin altijd maar in mijn achtertuin: Polder Derde Bedijking. Zo vaak blijkt dat ik daar de hele morgen terecht kan, terwijl in Polder Groot Mijdrecht het armoe is. Nu hier alleen een paar langs Molenland/Westerlandweg, ( later blijkt dat dit een vergissing is, niet goed gekeken).  Dan met de klok mee toch naar Polder Groot Mijdrecht. Hoofdweg ( Waverveen), Proostdijerdwarsweg ( zitten 30 Grauwen), Veldweg, Botsholsedwarsweg ( West), Ronde Hoep ! Eindelijk heel in de verte 2000 Grauwe Ganzen en 200 Kollen. Ik probeer maar niet naar halsringen te zoeken, daarvoor zitten ze te ver weg. Maar wat is het toch een mooi gezicht, al die koeien in de polder. Het lijkt wel een natuurpark in Afrika. Complimenten voor de boeren daar.
De Waverhoek sla ik over, te weinig tijd. Tussen de Botsholsedijk en de de Proostdijerdwarsweg ook niks, uit een moerasblok tegenover de camping vliegt een Zwarte Ruiter op. "Tjewiet" klinkt het.
Op naar polder Demmerik, een paar Grauwen langs de Ter Aase Zuwe. Langs de Gagelweg ook armoe. Langs de Bovendijk laatste stuk enorm veel witte soepganzen en hier en daar en pluk Grote Canadezen. Over de Hoofweg terug naar huis, dan zie ik pas het gemaaide maisveld met veel bruin. Telescoop erop en daar zitten mijn gemiste ganzen: een 800 Grauwe, een enkele Kol , een paar Grote Canadezen en een Brandgans. Nou snap ik de leegte elders in de polder.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten