donderdag 19 september 2019

Welke eendensoort is dit?


Ik was vanmiddag samen met vrouw en kleinzoon op de kinderboerderij in Aalsmeer, een verademing vergeleken met het armetierige Oortjespad, waar, als het nog zo is, onze  gemeente ook aan mee betaald, toen wij te midden van de eenden, vooral Muskuseenden, dit paartje zagen zitten. Ik herkende ze niet en na veel zoekwerk in drie watervogelboeken ( Wildfowl of the world, Ducks in the wild en Birds of New Zealand) nog niet. Wat kleuren betreft kom ik een beetje uit bij de Nieuw Zeelandse Topper ( Aythya novaeseelandiae ) maar scaup's zijn duikeenden en dit is wat grootte betreft geen duikeend. Ik geloof ook niet dat het een verbasterde Muskuseend is. De metaalglans van het ♂ komt wel voor bij Muskuseenden, maar het pikzwarte kleed zie ik nergens terug. Kortom: wie helpt me uit de brand??

P.S. De Houtduif is nog aan het broeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten