maandag 9 september 2019

Spinnen, waar waren ze?

Nou was ik een keer weer zo fanatiek om mee te doen met een landelijke telling, de Spinnentelling 2019, ontbreken de spinnen! Na zaterdag en zondag meerdere malen onze tuin in gelopen te zijn, echt om spinnen te tellen, kwam ik op het negatieve record van twee spinnen! Ze waren compleet uit onze tuin verdwenen. Ik vond er eentje tussen wat opgestapelde straatklinkertjes, maar die liet zich snel vallen. Een donker spinnetje,  ik heb 'm niet kunnen determineren. Foetsie.
De tweede zag ik 's avonds toen ik de schuur ging afsluiten. Naast de schuurlamp, die de hele nacht brandt ( eergisterochtend 6 Buxusmotten naast de lamp),was waarschijnlijk een Kruisspin een web aan het maken. Bij de eerste aanraking liet die zich ook vallen. In het donker niet terug te vinden.
Tot mijn grote verbazing zag ik vanochtend in de Klimop allerlei kleine spinseltjes. geen wielweb maar een klein dekentje van zeer fijn gesponnen draden. De aap kwam uit de mouw: er onder kijkend zag ik een groen spinnetje, het Groene Kaardertje ( zie ook logje van 3 sept.). Tientallen bladeren bedekt met een dekentje zoals op de foto. Die waren dus in één nacht ergens vandaan gekomen en hebben een webje opgebouwd. Ragfijn gesponnen webspinsel. Het Groene Kaardertje doet z'n naam eer aan.
Groen en kaarden.



Op de onderste foto een Kaardertje in een nestje. Op de bovenste foto zie je het spinnetje zitten door het spinsel heen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten