vrijdag 13 september 2019

De één z'n dood,...


Ik begin nu toch veel meer spinnen te zien als vorige week , toen we aan de Spinnentelling 2019 konden meedoen. Oorzaak? Ik weet het niet. In ieder geval zag ik nog Groene Kaardertjes met prooi in hun huisje zitten, foto een andere keer, en in de hoek van het raam van de schuurdeur zat deze wat grotere spin smakelijk een gedode Langpootmug nuttigen. De verfomfaaide prooi was geheel omwikkeld met spinsel en reeds gedood door de Venstersectorspin. Ik kon geen kruis ontdekken op z'n lijf, maar Obsidentify van waarneming.nl moest mij te hulp schieten om te soort te determineren. Op de 24-soortenkaart van Tuintelling.nl had ik 'm niet herkend. Deze soort maakt ook een wiel, maar aan de bovenkant ontbreekt een sector met draden . Slechts één draad loopt vanaf het midden naar het omhulseltje , meestal in de hoek van het kozijn, waarin de Venstersectorspin bivakkeert.
Op de foto is de spin het slachtoffer aan het leeg zuigen.
Ik vroeg me af wat de gaten bovenop het achterlijf (abdomen) zijn. Openingen van het tracheeënstelsel( ademhalingstelsel)? In de literatuur worden de openingen aan de onderkant van het abdomen geplaatst, dus wat het dan zijn? Is er een spinnenkenner (arachnoloog) die het antwoord weet?

Goed weekeinde.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten