maandag 23 september 2019

Eet smakelijk.


Zaterdagochtend in Demmerik bij het Demmerikse Bos ( hoe lang nog?) zag ik een Blauwe Reiger die bezig was met z'n ontbijt. Ik dacht eerst aan een Mol maar met de kijker , en thuis op de laptop, zag ik een lange staart, dus dat was geen Mol maar een Waterrat of ook wel Woelrat genoemd. Hij is vegetarier, hij eet alleen plantaardig materiaal. Het is een dagdier zodat een reiger hem overdag kan tegenkomen. De Waterrat leeft in geheel Europa met vele ondersooren. Allemaal met een kale onbehaarde staart.
Het lijkt wel of de ondersnavel van de reiger wat rood gekleurd is. Zou de reiger de rat eerst vermoord hebben? Ik zag geen gespartel meer van de prooi. De reiger ging naar de slootkant om het beest nat te maken zodat het  doorslikken wat minder moeilijk zou verlopen. Helaas ging hij in het riet staan en kon ik de reiger niet meer zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten