woensdag 11 september 2019

Steltlopertjes.


Gister in de Waverhoek! Ondanks het hoge riet, ik baal daar nog steeds van, toch een leuk uurtje. Op sommige plekken was een paadje met een platgetrapt plateau gemaakt door de bewonderaars van de Steltstrandloper, naar ik vernam. Deze zeldzame soort is een aantal dagen geleden een paar dagen aanwezig geweest. Ik was er niet. Ik ben niet zo'n soortenjager die half Nederland en soms half Europa  doorjakkert om een nieuwe soort te scoren. Ieder z'n liefhebberij.
Maar er zaten veel steltlopers, het leek wel een klein stukje Wadden. Direct in het begin veel Bontbekplevieren ( geen gele oogring), een Havik die alle vogels de stuipen op het lijf joeg, behalve zo'n 200 Wintertalingen, die rustig achterin bleven zwemmen. Waarschijnlijk hebben ze de Havik niet gezien. Verder een Bont Strandlopertje en een Kleine Strandloper. Op het gedroogde slik veel Kwikstaarten. Ik denk een gezinnetje Gele Kwikken, er zaten juvenielen tussen, en wat Witte Kwikstaarten. Ook wat verder weg veel Watersnippen. Er zijn veel Watersnippen momenteel op doortrek. Overal Witgatjes en nog twee Grutto's
In de plas achteraan weer veel Watersnippen, twee mij onbekende steltlopers, ik denk ruiters, ik herkende ze niet. Ik heb geprobeerd ze op de foto met de telelens te zetten, maar dat bleek thuis totaal mislukt. Verder een Tureluur en een Zwarte Ruiter. Zie foto. In de zomer zijn Zwarte Ruiters helemaal zwart, nu worden ze grijzig. Ik had 'm al gehoord: tsjoewie, tsjoewie. Een prachtige drukke  steltloper die in Noord -Europa broedt in licht beboste hoogvenen. Overwintert vooral in het Middellandse- Zeegebied.
De herfsttrek is begonnen.

P.S. Gister geen logje omdat m'n fotobewerkingsprogramma het liet afweten. Ik kreeg, en krijg, de bewerkte foto niet opgeladen. Er zal wel ergens één vinkje te veel of te weinig staan. Ik zoek verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten