dinsdag 24 september 2019

De eerste winterganzen.

Ook zaterdag de eerste ganzen op trek. Het hele jaar door vliegen Grauwe Ganzen en Nijlganzen over, dat zijn broedvogels, maar het is altijd weer spannend wanneer je de eerste geluiden van Kollen en Brandjes hoort. Alhoewel beide soorten op enkele plaatsen in Nederland broeden, hoor ik 's zomers nooit overtrekkers van beide soorten.
Zaterdag keek ik naar een groep Smienten, ook terug in eclipskleed, toen ik verrast werd door een groep van 20 Brandganzen in de Bovenlanden. ( zie kopfoto), waarschijnlijk al op weg naar de Delta.
Van mijn ganzencontact in Friesland , Jan Kramer, las ik in zijn nieuwsbrief "Nieuws van de velden", gratis toegestuurd door Jan ( j.r.kramer@hetnet.nl ) dat meerdere soorten weer teruggekeerd waren: Kleine Rietgans, Kolgans, Rotgans en Brandgans. Een aantal soorten trekken via de Rijn bij Lobith Nederland binnen, Rotganzen en Brandganzen van Spitsbergen komen over zee het land binnen.
Om in de stemming te komen hier een archieffoto van  invallende Toendrarietganzen tussen  Kolganzen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten