maandag 2 september 2019

Innig verbonden.


Zet mij niet weg als gluurder, het toeval wil dat dit gisterochtend in onze tuin gebeurde en dat ik op mijn ochtendronde, nou ja, ronde, door de tuin dit parende stel Naaktslakken zag. Vlak naast de vogeldrinkschaal. Die had er verder niets mee te maken, zij het dat er wel eens een kikker in bivakkeert. Die trekt mijn aandacht. (Kikkers genoeg, de kleinkinderen vinden het een sport om ze te vangen, en even later weer los te laten als de kikker over hun handen heeft geplast. Er kwam echt een straaltje uit de achterkant, heet dat bij Kikkers ook cloaca?)
Terug naar de slakken. Ik was net van mijn verbazing over 5 Buxusmotten naast de schuurlamp, die de hele nacht brandt, bekomen toen ik de Yin- en Yang-liggende naaktslakken zag. Ik had dit nog nooit gezien, maar wist direct dat dit een paring was. Slakken zijn hermafrodiet, ♂ en ♀ beide, ze hebben wel een andere slak nodig om de eicellen te bevruchten. Tijdens de paring, die enkele uren kan duren, wisselen ze zaadcellen uit die ergens in het lichaam worden bewaard totdat de eitjes gelegd worden. Dan vindt de werkelijke bevruchting plaats, maar dat is vaak vele dagen na de paring.
In de literatuur ben ik twee soorten penissen tegen gekomen: welke bij de Naaktslakken of de Huisjesslakken hoort is me niet duidelijk: een slappe penis die om de andere penis kronkelt en zo zaadcellen uitwisselen. Er is ook een kalkachtige, harde penis die door de huid in het lichaam van de "partner"geboord wordt. Ook hierdoor vindt uitwisseling van de zaadcellen paats.
Op de foto zie een soort blaas tussen beide slakken. Ik denk dat het de opgezwollen zachte penissen zijn. Ik heb dit niet onderzocht, ik wilde de beestjes niet storen. De geslachtsopening zit onder ademhalingsopening, op de foto is die opening bij de ene slak duidelijk te zien.


1 opmerking:

  1. Kijk, door zo'n blog worden (naakt)slakken ineens interessante dieren. En alles wat je beschrijft is dan ook nog mooi te zien.
    Ik moest wel even grijnzen bij de zin dat de daadwerkelijke bevruchting pas vele dagen na de paring plaatsvind, het blijven slakken ;-).

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen