woensdag 4 september 2019

Muizenplaag?


Gister was ik even in mijn weidevogelgebied. Niet om aan weidevogelbeheer te doen, er zijn alleen wat rondzwervende Kieviten, maar ik volg de ontwikkeling van de natuurvriendelijke oevers en het droge plasdras. Gijs heeft het al een paar keer gemaaid en ik, als amateur, zie verder geen verschil met de niet plasdras-weilanden. Het viel me op dat er veel Smalbladige Weegbree in het gras stond. Wat ook opviel waren de muizengaatjes. Op de foto zijn twee te zien. Naast de holletjes is de grond kaal, er wordt door de muizen blijkbaar veel gelopen.
Ik kan me voorstellen dat dit het begin is van een plaag, misschien is het al een plaag. In Friesland zeker, hele weilanden hebben een bruine kleur. Door de weilanden onder water te zetten proberen de boeren de muizen te verjagen. Er is niets nieuws onder de zon: als kleuter ging ik met m'n kameraden de weilanden in om met een paar emmers  water uit de sloot  de muizen uit hun holletjes te verdrijven. De grootste durfal sloeg de muizen met een schep dood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten