maandag 16 september 2019

Broedende Houtduif.


Tot mijn stomme verbazing ontdekte ik vanmorgen dat er in de boom voor ons huis een Houtduif  zit te broeden! Ik had de laatste dagen al gezien dat er een Houtduif druk in de weer was met takjes de boom in brengen, maar had niet in de gaten dat de partner al op het nest zat. Toen ik de aanvliegende duif ging volgen kwam ik bij het nest uit, foto zie boven, gefotografeerd vanuit m'n werkkamer. Hij/zij heeft een takje in de snavel, de ander zit wat  lager. Maar broedt wel. De nestbouw gaat blijkbaar gewoon door, voortdurend worden takken aangevoerd.
Ze zitten vlak bij de plek waar in juli 2016 ook Houtduiven gebroed hebben. Het is nu september, wel wat laat zul je zeggen, maar op de website van Vogelbescherming wordt de Houtduif de Laatbroeder genoemd. Broedende Houtduiven kun je tot ver in oktober waarnemen. In Vögel Mitteleuropas (Glutz und Bauer),  wordt uit Belgie een laat legsel gemeld. Op 10 oktober , vorige eeuw, verse eieren en op 10 december vliegvlugge jongen. Ben benieuwd of onze buurlui de eindstreep halen.

M'n fotobewerkingsprogramma is nog steeds niet  gerepareerd, vandaar deze onscherpe foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten