maandag 9 september 2019

Staartjes uit de polder.


Meestal is dit beest mijn metgezel in de polder, maar deze zat in de bebouwde kom, zoals ze dat noemen. Onze wegen kruisten elkaar zaterdagochtend in de Proostdijwijk bij de basisschool, waar mijn kinderen het veterdiploma en de tafel van 5-diploma behaalden.
Hij/zij begroette me heel vriendelijk door met z'n ene schaar, de ander is waarschijnlijk gesneuveld in de strijd met een soortgenoot of  door een reiger gesloopt, naar me te dreigen . Hoog op de pootjes staande  en de schaar als een wapen omhoog stekend.
Het  is de Geknobbelde Amerikaanse Rivierkreeft, de soort waarover de laatste tijd kolommen worden volgeschreven. Ze vreten alles wat los en vast zit. In polder Demmerik, maar ook andere polders, zijn hele sloten en weteringen kaal gevreten door deze ontsnapte acquarium-soort. Ook is hij waarschijnlijk met opzet in de sloten gekieperd toen men ontdekte dat de kamer-acquaria eveneens leeg gevreten werden. Ik denk dat een beroepsvisser er een goede boterham aan zou kunnen verdienen als hij de vangst een beetje groot opzet en de rivierkreeftjes aan de restaurants verkoopt. Op de menukaart: "Rivierktreeftstaartjes uit de Bijleveld". Worden gegarandeerd gegeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten