woensdag 10 april 2019

Sperwer aan de lunch.



Vaak gebeurt het dat ik uren in het veld verblijf zonder één mogelijkheid om een fraaie plaat te schieten. Gelukkig zie ik meestal wel iets, ook al is het, zoals vanmorgen, een Meerkoetennest met een paar eieren. Geweldig zo'n burcht van een nest.
Een enkele keer heb ik veel geluk, zoals vanmiddag. Ik deed zonder naar buiten te kijken het raam van de slaapkamer open en vliegt me daar een Sperwer weg. Die zat in de Lijsterbes voor het raam. Zij, het was een ♀, schoot met een bocht de Appelboom van twee huizen verder in en keek de kat uit de boom. Snel de camera met telelens gepakt en uiterst voorzichtig het raam op een kier gezet , zo ver dat ik de lens er net door kon steken. Fotograferen ! Ik geloof dat ik wel 50 foto's heb genomen. Ze bleef onverstoorbaar zitten en schonk aan mij geen aandacht. Plotseling snapte ik haar gedrag, ze deed een uitval in de Appelboom en had een vogel te pakken. Daar loerde ze blijkbaar de hele tijd op. Ik denk dat het een Turkse Tortel was. Ik heb geen angstgeschreeuw of iets dergelijks gehoord.
Ze had trek, want de borstspieren werden gulzig genuttigd, nadat ze de borstveren had geplukt. Het dons slikte ze volgens mij ook in  als ze het niet te snel van de snavel kon vegen.
Ze werd verstoord  door iemand in de tuin. Met wat er nog over was van de Tortel vloog ze weg, uit zicht.



Weidevogels.

M'n Grutto zit te broeden: vier eieren vanochtend.  Verder was het rustig en koud!!  Er kwamen twee Regenwulpen over: bie bie bie bie bie bie bie.  Zeven x. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten