zaterdag 20 april 2019

Nest van een Slobeend


Vanochtend de nesten gecontroleerd die ik gister ivm aanwezigheid van mijn nageslacht, zou teveel verontrusting geven, niet heb gezien. Van de 6 Kieviten broeden er nog 4, 2 zijn dus uitgekomen,  drie Grutto's broeden ook nog en de Tureluur kwam niet omhoog. Waarschijnlijk heb ik die bij het opvliegen gemist. Het verbaast me elke keer weer dat die beesten zien, voelen, horen (?) dat ik eraan kom, op grote afstand.
Ik vermoed dat de Scholeksters dit jaar op het weiland van de buurman zitten, en dat ik nog niet alle Grutto- en Tureluurnesten heb gevonden en heb kunnen markeren.
Onder de koffie blijf ik kijken. In de wetering voor me zat in de verte een paartje Slobeenden zich op een stobbe te poetsen. Toen ging het mannetje zwemmen,  prachtige vogels die mannetjes ( zie foto)
en het vrouwtje liep heel voorzichtig de wal op. Zeer alert, rondkijkend een paar meter het weiland in. Op weg naar het nest? Slobeenden broeden meestal midden op het weiland, alleen Kuifeenden zitten in de wal. Plotseling zag ik met behulp van de telescoop dat ze weg was, koffie opgedronken, en toen op weg er naar toe. Op afstand is het moeilijk peilen maar toch op de verwachte plek vloog ze een paar meter voor me omhoog. 8 eieren, pas aan het broeden. Als ze wat langer broeden besproeien ze het nest, of een toevallige vinder,  met een stinkende straal poep. Gerard V. was eens met me mee en kreeg die straal over z'n broek. Hij stonk de auto uit.
Het is goed dat een Slobeend wordt gevonden. Bij het maaien blijven ze zitten tot het laatste ogenblik en worden bijna altijd uitgemaaid. Vandaar de markering met twee stokken en het overleg met de boer of loonbedrijf.

Fijne Paasdagen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten