dinsdag 2 april 2019

Grauwe Ganzeneieren.


Te midden van de Paarse Dovenetel, momenteel volop in  bloei, lag een leeg gevreten ganzenei. Een eendenei is een derde kleiner. De Grauwe Ganzen zijn nu ook aan het broeden, meestal behoorlijk verborgen. Door hun kleur vallen ze ook nog eens minder op. Welke rover hier aan het werk is geweest weet ik niet, het zou wel eens een Kleine Mantelmeeuw geweest kunnen zijn, een Zwarte Kraai heeft er een hele sjouw aan om het ei al vliegend mee te krijgen. Dat zie ik mislukken. Bovendien wijst  de beschadiging niet op een meeuw of een kraai. Een meeuw maakt de eieren al kapot in het nest en slobbert de inhoud op, een kraai maakt een gat aan de zijkant na het meegenomen te hebben.
Ik vermoed dat Reintje hier bezig geweest is. Het meegenomen ei is leeg geslobberd en schoon gelikt en daarna zijn de eischalen platgedrukt. Typisch voor een Vos. Ik heb dat eerder gezien met, als een met opzet achtergelaten spoor, een echte Vossenkeutel. : "Zo, hier ben ik geweest".
Vossen in Demmerik? Jazeker. Jolanda, mijn weidevogelboerin, liet me een foto op haar iPhone zien van een Vos die onlangs over het erf kuierde! Dan vraag je je af, waar hebben die ergens in een veenpolder hun hol? Misschien in de Oude Spoordijk? Misschien ergens in een dam of onder een bruggetje? Demmerikse Bos?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten