vrijdag 19 april 2019

De eerste kuikens.


Vandaag heb ik een paar nesten, die vlakbij elkaar liggen,  laten zien aan zoon en zijn zoon, mijn kleinkind dus. Het was voor het eerst dat ze meegingen. Eigenlijk bedoeld om wat nesten met eieren te laten zien, maar tot mijn verbazing waren er al twee nesten uit. Die waren dus eerder aan het broeden dan ik een paar weken terug  had vastgesteld. Bij het eerste nest zag ik geen eieren, maar al gauw zagen we de vier kuikentjes in het nest zitten. Vannacht geboren denk ik, ze waren al droog, maar hadden nog wel de eitand. Doodstil. Ik heb er één op m'n hand genomen om het beestje beter te laten zien. Kleinzoon durfde dat niet, maar wel aaien. Voorzichtig! Zie foto.
Bij het tweede nest , enkele meters verder, schrok ik, geen ei en geen kuiken te zien. Gepredeerd? Toen zag ik de strootjes van het nest en heb ze opzij geduwd: onderin lagen schilvertjes eischaal. Gelukkig, ook uitgekomen.
Bij het derde nest eindelijk de vier eieren, er was nog geen opening te zien. Dat gaat de komende dagen gebeuren.
Indrukwekkend voor de kleine. Toen nog even naar de koeien en de kalfjes van Gijs. Zo ben ik ook opgegroeid en heb er uiteindelijk m'n beroep aan te danken gehad.

1 opmerking: