dinsdag 12 maart 2019

Start weidevogelseizoen.


Vanochtend voor het eerst me serieus bemoeid met de weidevogels in m'n weidevogelgebied. Er zaten wel een paar honderd ganzen verder op langs de Ter Aase Zuwe, maar voor mij is het weidevogelseizoen aangebroken. "Meer kijken dan lopen" is mijn stelregel, dus ik heb wel een uur de zaak verkend. Wat gebeurt er? Waar zitten de vogels? Wat doen ze?
In het perceel achter het plasdras zaten drie koppeltjes Kieviten, de mannetjes druk met baltsen. Dat bestond uit fraai vliegen en het draaien van een nestkuiltje. Het liefst in het zicht van de vrouwtjes.
Het houden van de befaamde spiegelgevechten hoort daar ook bij. Zie foto. Ik heb dat perceel toch maar even afgezocht, ook al omdat er min of meer fanatiek op overkomende Mantelmeeuwen werd gejaagd. En om weer warm te worden, want wat was het koud! De wind deed er nog een schepje boven op. Ik had de plekken van kuiltje draaien uitgepeild en op die plekken vond ik tenminste drie serieuze nestkuiltjes. Daar was al langer aan gewerkt. Daar komt het wel goed, maar het eerste ei zal ik hier niet vinden omdat het gister door vrijwilliger Niek Heistek bij Woerden is gevonden.

Verder op het plasdras 3 Tureluurs, en in de lucht een baltsende Grutto met de bekende schokkerige baltsvlucht. In het reservaat langs de Ter Aase Zuwe werden een paar Buizerds fel achter de vodden gezeten door wat Kieviten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten