woensdag 13 maart 2019

Jan en Nel


Op de startavond van de IVNWeidevogelgroep De Ronde Venen en Uithoorn is afscheid genomen van twee vrijwilligers van het eerste uur, Jan en Nel van Haastrecht. Sinds 1995 hebben zij elk voorjaar bij enkele boeren in de Ronde Venen het weidevogelbeheer gedaan. Helaas was ik niet op deze avond aanwezig en neem dus afscheid op mijn eigen medium, sneuper.blogspot.nl. Ook als oud-coördinator van de groep.
Door lichamelijk ongemak is Jan genoodzaakt te stoppen. Het lopen valt hem na 5 operaties aan het rechterbeen steeds moeilijker, jammer, want lopen deden ze. In de tijd dat ik met Otwin een perceel, paralel aan de oude spoorbaan  in Demmerik, had, zochten Jan en Nel met een derde vrijwilliger op het land van Leon en Annie , van de kaasboerderij, ernaast. Het hele land , ik dacht 30 - 40 hectare, werd op een zaterdag afgelopen. Zo misten ze geen nest en aan het eind van de dag stonden er stokken. Daar was ik wel eens jaloers op.Toen het daar met de weidevogels terugliep verkasten ze naar het land van boer Gerrit aan de Mijdrechtse Dwarsweg achter het zwembad.. Hier broedden veel vogels ondanks de aanwezigheid van het industrie-terrein en een drukke verkeersweg. Regelmatig hadden ze het eerste ei van de groep.
Op een foto van Jan, die daar genomen is,  ligt een Kievitsnest bovenop een molshoop. Dat gebeurt heel weinig. Als de vogels zitten te broeden hebben ze een prachtig uitzicht over de omgeving en zien op tijd een predator aan komen. Ik heb deze foto vaak gebruikt bij lezingen en cursussen die ik voor het LandschapErfgoedUtrecht gaf om aan te geven dat men ook op die plekken nesten kon verwachten.

Familie van Haastrecht, bedankt voor de samenwerking, vooral in mijn tijd als coördinator, het ga jullie goed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten