vrijdag 22 maart 2019

Paarvorming bij Scholeksters.


Ook ons Scholeksterpaar zit weer op z'n plek, vorig jaar een nest  op een baggerstukje aan het eind van het plasdras. Nu vaak foeragerend op het weiland ernaast. Grote tegenstelling: plasdras onder water en dit stukje aan het eind hoger en droger door de uitgedroogde bagger. Kaal. Daar houden ze van. Ik heb wel eens een nest gevonden bovenop een baggerdijkje. De eieren vallen zo wel meer op, maar Scholeksters zijn fanatieke verdedigers. Ik herinner me een video-filmpje ( You Tube?) van iemand die een Scholekster met jongen filmde. Je zag de Scholekster recht de lens invliegen. De filmer wankelde.
Ik vraag me af of het een permanent paar is zoals vaak bij ganzen en zwanen. Ik heb m'n Handbuch der Vögel Europas, band 6, ( Glutz und Bauer) er maar weer eens bij gepakt en op blz. 52 staat : "Gattentreue ist die Regel". Huwelijkstrouw, voor zover je daar bij vogels over een huwelijk kunt praten, is dus regel. Op  een klein Duits onbewoond waddeneiland Oldeoog werd een huwelijk van Scholeksters  waargenomen dat 20 jaar had geduurd. De trouw is zelfs zo groot dat na "vreemd gaan"van één vogel de oude vlam weer in alle liefde wordt aangenomen.

Tenslotte nog een lentebericht: ik zag in Demmerik een bloeiende Dotterbloem, niet uitbundig maar toch. Zie foto.




Goed weekeinde.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten