maandag 4 maart 2019

Geplukt


Zaterdag j.l. voor de eerste keer in m'n weidevogelgebied geweest, gewoon ter verkenning. Niet dat ik grote aantallen weidevogels verwachtte, maar het is goed om de ontwikkelingen bij te houden. Ook vind ik Demmerik nog altijd één van de mooiste polders in onze omgeving. Waardoor?  Gewoon emotie, ik word, zodra ik over de Ter Aase Zuwe de polder binnenkom, rustig. Na weer een periode van medische zorgen heb ik dat opnieuw gemerkt.
Terug naar de vogels: Gijs heeft weiland 2 weer onder water gezet, plasdras noemen we dat, en we hopen dat er vogels op af komen om te foerageren en zich van daaruit in de omgeving vestigen, zoals al een paar jaar gebeurt. Het viel tegen, ze zaten vooral bij de buurman aan de andere kant van de weg. Dat was vorig jaar precies zo. Oorzaak? Misschien is dat weiland rustiger. Maar toen ik later terug kwam bij de auto was het daar ook helemaal leeg.
Het barst nog van de ganzen in Demmerik, tussen de 4.000 en de 6.000 Kolganzen kwamen omhoog toen er een helicopter over kwam.
Wat foto's genomen van de natuurvriendelijke oevers. Ik leg die ook op de plaat vast zodat ik makkelijker de ontwikkeling kan ontdekken. Hier en daar plukresten van een gesneuvelde vogel. Nooit ligt er een poot of een kop bij, zodat het blijft gissen wat het geweest is. Nu een keer de bijna nog complete vogel erbij, zie foto. Hier is een mannetjes Smient geplukt, door een Havik of een Slechtvalk. Een Sperwer kan een Smient naar mijn idee niet aan. De roofvogel is gestoord bij zijn plukken, want de borstspieren zaten nog compleet aan het het ravenbekbeen. Deze  vliegspieren zijn het lekkerste hapje voor een roofvogel. Wat ze altijd doen met kop en poten weet ik niet. Opeten? Daar zit toch niet zoveel vlees aan? De Smient heeft pech gehad. Hij heeft de Havik of de Slechtvalk niet zien aankomen. Er breekt grote paniek uit als ze de roofvogel zien. Ze duiken zelfs onder water om aan de klauwen te ontkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten