donderdag 21 maart 2019

1e Kievitsei !




Vanmorgen het eerste Kievitsei gevonden! Het lag in een nest waarvan ik gister al vermoedde dat er gauw een ei in zou komen. Veel strootjes op de bodem wijst daar volgens mij op. Hier in de natuurvriendelijke oever lagen drie van zulke nesten. Waar komt het ei?  ♂ Kieviten maken altijd een aantal speelnestjes, in één daarvan  legt het ♀ willekeurig een ei . Maar strootjes op de bodem zijn hiervoor wel een voorwaarde, denk ik. In de 18 jaar dat ik nu aan weidevogelbeheer doe is het in 2007 een week eerder geweest . Toen op 14 maart, nu 21 maart. Alle andere jaren meestal  begin april.
Vroeger schonk ik bij het zoeken eigenlijk nooit aandacht aan de bermen en oevers totdat op een gegeven ogenblik ik  een Kievitsnest vlakbij het water ontdekte. Sindsdien heb ik meerdere nesten daar ontdekt. Nu ook weer, zie onderstaande foto. Deze natuurvriendelijke oever, met de afgeschoven wallekant, vormt een prachtige plek om een nest te maken. Materiaal van dode planten in overvloed.

Zo, mijn dag was weer goed. Echter, het werd nog beter: een 20 meter verderop, ook in de oever, een nestje met 2! Dan heb ik waarschijnlijk gister het nest met één ei gemist. Bij beide nesten een bamboestok met no. neergezet op een paar meter afstand. Doen we in overleg met de boer.
Het eerste jaarlijkse nest met een Kievitsei fotografeer ik, de andere nesten die ik in de loop van de komende tijd zal vinden fotografeer ik niet. Tenzij er iets bijzonders aan de hand is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten