donderdag 14 maart 2019

Muizen


In, of moet ik zeggen op?, sommige percelen is het al weer goed raak met de muizen. Overal verse gaten, verse uitgeworpen grond en verse looppaden ( zie foto). Ik verbaas me erover dat ze op  bepaalde weilanden niet zitten en andere wel. Waar dat aan ligt? De grondwaterstand? Volgens Gijs, mijn weidevogelboer, is die nog veel te laag. Maar dat geldt voor alle percelen. Heeft de bemesting in het verleden er mee te maken? Als ik me goed herinner werd hier altijd met ruige mest gewerkt en laat gemaaid.
Ik kan me herinnneren dat een paar jaar geleden ( 2014 en 2015) in Friesland hele weilanden vernield werden door muizen. Ook nu dreigt een  nieuwe plaag, LTO-noord heeft "code oranje"afgegeven om de boeren te waarschuwen dat er een nieuwe plaag dreigt in Zuid-Friesland. Alsof de boeren dat zelf niet kunnen constateren.
Het zijn Veldmuizen die per jaar verschillende worpen kunnen hebben en dus snel in aantal kunnen toenemen. Te hopen is dat door een hogere waterstand de populaties wat in toom worden gehouden.
Ik lees in agrarische literatuur dat sommige boeren het land onder water zetten om van de plaag af te komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten