donderdag 6 juni 2019

Wilgenspinselmot


Onze Vuilboom is elk jaar zeer in trek bij Bladluizen, hij zit dan vol met de zuigende beestjes. Dat is  te zien: verlepte bladeren. Dit jaar valt het aantal erg mee, wat er aan de hand is met de luizen weet ik niet, maar onder een enkel blad zitten wat lijkjes. Ook de Jasmijn heeft geen luis, hij bloeit zowaar. Gebeurt eigenlijk nooit. De enige struik die aangetast is, is de kultivar Kamperfoelie. Dit is nog nooit gebeurd.  Alle bloemen aangetast, bladeren hebben moeite om te groeien. Ik heb 'm dan ook rigoreus gesnoeid, want de planten eronder hadden last van de honingdauw.
Wat wel in de Vuilboom was te zien, zij het gelukkig in beperkte mate, waren de nesten van een spinselmot. De boom zal het wel overleven, je ziet soms bomen die helemaal zijn ingekapseld met de nestspinsels.
Ik heb enkele bladeren rond zo'n nest opengeklapt ( zie foto) en we zien een spinsel met daarin de witte poppen van de mot. Er hangt ook nog een dode rups bij die geen geluk heeft gehad. De zwarte korreltjes zijn de poepjes van de rupsen. Ik heb de tak afgebroken en in een afgesloten vaas in een bekertje water gezet.( zie foto onderaan) Ik probeer de vlinders eruit te krijgen. De determinatiecomputer van waarneming.nl geeft , niet geheel zeker, aan dat het om de Wilgenspinselmot gaat. Ik ben benieuwd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten