dinsdag 18 juni 2019

Nieuw natuurontwikkelingsgebied langs de Bijleveld.


Op 11 maart 2019 liet ik dit bord ook al zien, vandaag ben ik eens het gebied in geweest. Het was eergister 15 juni en dan mag het. Het broedseizoen is dan voorbij, volgens de deskundigen. Wel, ik heb nog drie nesten gevonden, twee Scholeksters en het nest van de Kleine Plevier. (Gele oogring , zie foto beneden). Van het lange perceel, evenwijdig lopend aan de Bijleveld is het midden afgegraven zodat een permanent plasdras is ontstaan. Honderden Grauwe Ganzen gingen omhoog, door het lange gras in het eerste stuk had ik die niet gezien. Verder drie alarmerende paren Scholeksters, twee daarvan ivm hun nest. Ook de Kleine Plevieren alarmeerden en eindelijk vond ik het nestje: drie prachtige kleine eitjes.
Verder een paar Tureluren, een stel Kieviten, waarvan enkele alarmeerden, foeragerende Zwarte  Sterns, zingende Rietgorzen Houtduiven en Holenduiven en wat poetsende Grutto's. Naar het midden toe werd het plasdras dieper, hier had men de bovenlaag afgeschraapt. Hier zijn de zijkanten van het perceel mee verhoogd. maar wat opviel in de enigszins schuine laag was de ontstellende hoevelheid puin. Ik vermoed dat dit ook toedek is geweest: de scheepjes met turf voor Amsterdam kwamen gevuld met afval terug. Dit vuil werd op de weilanen gegooid om de verzakkingen te compenseren. Toedek noemde men dit. Allemaal oude kapotte ouderwetse baksteentjes, stukken van kruiken en kannen, oude pijpekoppen, enz. Wat een rotzooi. Overal kwamen gelukkig de pioniersplantjes al omhoog, zodat over enkele seizoen de rommel niet meer is te zien.
Op Internet is nog steeds niks te vinden over dit project bij Kockengen. Wel over projecten elders, maar wij wonen hier.







                                                     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten