woensdag 26 juni 2019

De visite van een Witte Waterlelie.


Het blijven beauty's, deze Witte Waterlelie's. Ik heb de indruk dat hun aantal tenminste in polder Demmerik weer wat toeneemt. In hoeverre de achteruitgang de laatste jaren op het conto geschreven kon worden van de Amerikaanse Rivierkreeftjes, die de sloten leegplunderen, weet ik niet, feit is dat ik die indruk heb. Daarbij viel  het aantal Gele Plompen  tegen. Oorzaak??
Minstens zo interessant is het aantal zwart gekleurde vliegjes in de bloem. Meerdere bloemen hadden deze vliegjes binnen in bij de meeldraden en stampers. Veel vliegende insecten bezoeken bloemen om nectar te drinken maar vaker gaat het om het stuifmeel. Schijnt meer voedingswaarde te hebben als nectar. Ik heb de foto vergroot en naar de determinatie-computer Obsidentify van waarneming.nl gestuurd en die kwam met een halmvlieg (grasvlieg) Thaumatomyia spec. Vliegjes die bij duizenden boven de wegen of sloten een plaag kunnen vormen. Ze lusten dus vooral het stuifmeel. Hun bezoek  zal ook ongetwijfeld een rol spelen bij de bestuiving. Ik kreeg geen duidelijkheid uit  de literatuur. Alleen de "good old" natuurcolumnist Henk van Halm, publicerend in Trouw, heeft in 2001 een keer over dit verschijnsel geschreven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten