dinsdag 4 juni 2019

Laatste Scholekster en laatste Kievit gevonden.


Gelukt!
Een paar ochtenden ben ik bezig geweest met de Scholekster en de Kievit, die alarmerend rondvlogen op perceel 2, het drooggevallen plasdras. In het midden is de plantengroei behalve de Zuringen, nog niet zo hoog en vormt een prachtig foerageergebied voor juveniele vogels.
Zaterdagochtend het hele gebied afgezocht, alleen maar alarmerende vogels. Geen jongen en /of geen nesten. Ik moest het weten i.v.m. het komende maaien.
Vanochtend nieuwe poging. Rustig het weiland in gelopen. Geen geluiden maken, geconcentreerd kijken waar eventueel een vogel omhoog komt. Geen Scholeksters!? Hoe kan dat? Plotseling, vlak voor me, een Kievit omhoog. Van het nest. Verborgen tussen de Zuringen, van een meter hoog, een broed eieren. Mijn veronderstelling van broeden klopte, voor jongen te weinig alarm.
Plotseling ook de Scholeksters, die kwamen uit de oever, van waaruit ze mij nu pas in de gaten hadden. Veel misbaar, allebei. Toch jongen? Ik ging door. Ik heb vaker een Scholeksternest meegemaakt dat verborgen tussen de hoge planten zat. Even verder, een lege dop! Van een Scholekster. Bloedvaten op de binnenkant, dat betekent dat er een jong is uitgekomen. Een poepje onderin. Een paar meter verder weer een dop, dan moet het nest toch hier in de buurt liggen en zitten er twee jongen verborgen tussen de planten. Ook een poepje, bij Grutto's nooit gezien, ik zal er eens op letten. Vaak loopt er een paadje naar het nest door de planten. Ik zocht er naar en vond het. Het ging een groot bos Zuringen in en daar lag een ei in een verfomfaaid, uitgewoond nest. Ei was nog warm en er zet een gaatje in de zijkant. Het derde jong was op komst. Toch nog een Scholeksternest. (zie foto). We hebben een goed jaar gedraaid. 15 nesten, die bijna allemaal in de buurt van het plasdras lagen!13 broedsels uitgekomen. 2 Tureluurnesten onbekend, maar gezien het alarmeren zeker één nest uit.


Veel vogels brengen de doppen, nadat er een jong is uitgekomen, uit de buurt van het nest. Ze pakken de doppen  met de snavel.
Gijs past de planning van het maaien aan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten