maandag 22 mei 2023

Uitgebloeid.


 Mijn Wilde Kievitsbloemen zijn uitgebloeid, resten meerdere zaaddozen. Deze worden geheel bruin en gaan op een gegeven ogenblik open. Of daarbij de grote, ook bruine, zaden worden weggeslingerd weet ik niet, ik denk dat ze op de grond vallen. Bekend is dat veel staanplekken onder  water staan en zouden ze met de stroom meegenomen worden. 80 % van de Kievitsbloemen in ons land wordt gevonden langs de Overijsselse Vecht en het Zwarte Water, ook daar in de buurt  veel natte weilanden.  Of de resterende 20 % op naam komt van onze Groene Hart-bermen ? In mijn tuin is geen sprake van waterstand en moet de verspreiding dus op een andere manier hebben plaatsgevonden. Ik schreef al over twee planten die wat verderop stonden, apart van de "hoofdpol". 
                                                    In de literatuur wordt een ongeslachtelijke manier beschreven, namelijk vorming van nieuwe bolletjes. Zou kunnen , maar ik kan me niet voorstellen dat bij mij zulke bolletjes door en in de grond zijn verplaatst. Dus houd ik het op zaden die, misschien wel door mijzelf  bij het onkruid wieden, zijn verspreid. 
Dan nog even de naam van de Kievitsbloem: meerdere scribenten met meerdere oplossingen. De Kievitsbloem gaat bloeien als de eerste Kievitseieren gelegd worden. Wel die worden plm. een maand eerder gelegd . De bloem zou op een Kievitsei lijken , volgens een andere kenner. Kievitsbloemen komen in dezelfde weilanden voor als de Kieviten. Weilanden lijken me te nat voor Kieviten. Ik denk dat ik de juiste verklaring heb. Het laatste blad voor de bloem lijkt met wat fantasie op een kuif ven een Kievit. Zie foto. Bron mijn biologie-leraar D.T.E. vd Ploeg, bekend florist in de vorige eeuw. Zie foto beneden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten