woensdag 3 mei 2023

Renspin (?)


Op een Ligusterblad zat een minuscuul klein beestje .......of een deel van een plant? Een weggewaaid kelkblaadje , ik noem maar wat .Ik heb de macro-lens op de camera gezet en meerdere foto's gemaakt. Dit is er één van. Toen ik klaar was heb ik even het voorwerpje aangeraakt: floep, het liep weg. Pas toen zag ik meerdere pootjes, een spinnetje dus. De pootjes lagen opgevouwen tegen het lijf, het derde paar poten stak naar achteren uit. Op de kop zie je zwarte puntjes: de ogen, in totaal acht.

De determinatie-computer van waarneming.nl ( als ik die niet had) maakte er een Renspin van. Dit is een familie in de orde der Spinnen.  Deze familie maakt geen web, ze jagen al lopend, rennend, dus op de grond, stam of blad naar de daar aanwezige insekten. Het is een vrij kleine spin, deze was nauwelijks een mm. groot zonder uitstekende poten. Op internet heb ik geen foto gezien met de aanliggende poten. Bij alle foto's staken de poten opzij uit. Dit zal een ruststadium zijn geweest. Of een jong?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten