woensdag 10 mei 2023

Ook hier.


Eindelijk de bevestiging dat de Halsbandparkiet broedt op het Argonpark . Ik liep langs de Papierberk met de gaten, waar ik de vogels al vaker gezien had. Nu zag ik het mannetje voor de nestingang hangen en even later, nadat hij was verhuisd naar een tak vlakbij, zag ik in het donker van het nestgat het koppie van het vrouwtje, neem ik aan. Misschien broeden de mannetjes ook. Er zullen ongetwijfeld meer broedbomen zijn in De Ronde Venen, maar je moet er maar tegen aanlopen. 

In de jaren 60 van de vorige eeuw kwam deze oorspronkelijke kooivogel  uit tropisch Afrika en Zuid-Azie voor het eerst broeden in steden van de Randstad. Nu zijn zowat alle grote steden in Noord- en Zuid- Holland broedplaats. men denkt dat o.a. voederplanken een stimulerende rol hebben gespeeld bij uitbreiding van de populatie. Waarschijnlijk zullen de parkieten van het Groene Hart oorspronkelijk uit Amsterdam, Utrecht en Rotterdam afkomstig zijn. Blij ben ik niet met deze uitbreiding van onze Fauna, deze invasieve soort hoort hier niet, net zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse Rivierkreeft en het Wasbeertje. Om dan maar over de Grote Boze Wolf te zwijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten