zaterdag 20 mei 2023

Smakelijk!


 Ik zie Huismussen al weer met nestmateriaal in de snavel, die zijn dus toe aan een tweede legsel. Een aantal huizen in mijn directe omgeving heeft een Spreeuwennest, meestal met jongen. Dat bij mij onder het zolderraam is hoogstwaarschijnlijk al uitgevlogen. Er komt tenminste geen vogel meer tevoorschijn als ik op het dakbeschot bons. De Spreeuw op de foto heeft een vette worm uit het weiland geplukt en wacht nu tot de kust veilig is. Ik sta zo nu en dan met de camera met telelens te wachten tot er weer een Spreeuw met voedsel komt, misschien twijfelt hij. Spreeuwen alarmeren voortdurend, ook bij Zwarte Kraaien en Eksters. Zelfs bij Kauwen gaan ze tekeer. Aan de vette prooi te zien zijn deze jongen al behoorlijk groot. Je kunt het altijd prachtig bij Merels zien, kleine jongen betekent kleine wormpjes en mugjes. Grote jongen betekent grote wormen en muggen.

Vroeger hing men de zgn. Spreeuwenpotten op. De jongen hieruit werden door de mensen opgegeten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten