vrijdag 31 maart 2023

Kolgans J20 nog in leven!!


 Hoewel ik de 1500 Kolganzen die er nog zijn in mijn weidevogelbied nauwelijks nog aandacht geef, ik ben nu vrijwilliger weidevogelbeheer in polder Demmerik, kan ik het niet laten zo nu en dan een blik op Geese.org te werpen om enkele door mij afgelezen ganzen op te zoeken. Eens kijken waar ze later zijn afgelezen. Uiteraard kijk ik dan ook bij Kolgans J20zwart. In de eerste van mijn "ganzenjaren" kwam ik J20 regelmatig tegen.  Op 29-12-1999 geringd in polder Arkemheen bij Nijkerk. De eerste 10 jaar van haar leven kwam ik haar vaak (38x) al in november tegen in polder Groot Mijdrecht.  "Zo meisje, ben je d'r weer?" alsof ik een vriendin  begroette. ( Mijn vrouw wist ervan). Uit die tijd komt ook bovenstaande foto die met digiscoping genomen is: fototoestel op de telescoop. Primitief vergeleken met de telelens die ik nu gebruik. Ze is meerdere keren door mij bekende vogelaars afgelezen. 

Na de eerste tien jaar verdween J20 hier uit beeld, zo nu en dan  in de buurt nog afgelezen. Door Tijs en Marianne in de buurt van de Waver en verder veel in Noord-Holland. Voor het laatst op 25-1-2014 in Zoeterwoude (Zuid-Holland) en daarna was het over en sluiten dachten we. 15jaar oud is al heel wat. Tot plotseling op 21-12-2019 de gans weer werd afgelezen in Almkerk. Bijna 6 jaar onder de radar!!  Opwinding. Zelfs kwamen er foto's aan te pas om te bewijzen dat de 0 een 0 (nul) was. Het verhaal is nog niet afgelopen: In maart 2021 verscheen J20 in Zaozernaya, district Brest in de Belarus. 
En vanmorgen toen ik weer eens J20 op Geese.org bezocht is ze NB afgelezen in Neuenfelde, landkreis Wesermarsch in Niedersachsen.  Minstens 24 jaar oud, want ze is als volwassen vogel geringd. Of de waarneming klopt weet ik niet, de aflezer ken ik ook niet. Maar vooralsnog neem ik aan dat het klopt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten