vrijdag 24 maart 2023

Eersten


Elk voorjaar verheug ik me erop, de bloei van de Kievitsbloemen. Ooit, ruim 50 jaar terug in de tuin van mijn moeder, nu elk jaar bij mij. Een erfstuk dus. Elk jaar komen er een paar bij. Kievitsbloemen doen er jaren over om te gaan bloeien, hier in de knop. De kuif van de Kievit is nog niet te zien. Er zit, in een andere pol,  een witte tussen. 
Een andere eerste, helaas niet zo leuk . Gister de eerste keer gericht gezocht in één van mijn weilanden naar nesten van weidevogels. Ik had aanwijzingen, gelet op het gedrag, dat er wel een nest met een ei zou kunnen liggen. Ik vond het nest, zonder ei. Het weer is ook niet zo geschikt om eieren te leggen. Maar eenden zijn al volop bezig. Ik vond echter een gepredeerd ei van een eend. Welke eend ? Het zou wel eens van een Krakeend kunnen zijn, gezien de witte kleur. Ik vermoed dat een Zwarte Kraai de rover is geweest. Die hakken het ei kapot en slurpen de inhoud op. Een Bunzing of Hermelijn bijten een veel kleiner vierkant raampje in het ei. 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten