woensdag 29 maart 2023

Afwijkende Kievitseieren.


 Via de app van de Vrijwillige Weidevogelgroep De Ronde Venen kreeg ik van vrijwilliger Peter van der Pauw Kraan de bovenstaande foto die hij gister genomen heeft van een Kievitsnest in zijn weidevogelgebied bij boer Schreurs. (Hij heeft al meerdere nesten met eieren, ik alleen maar twee lege speelnesten van de Kievit ). Het vrouwtje dat deze eieren gelegd heeft, heeft een behoorlijke afwijking in haar schaalklier, de plek waar de eieren een schaal krijgen en geverfd worden. De eieren zijn niet door het water, dat overal op het land staat, toegetakeld. De verf is watervast. Zolang het broed ( 4 eieren ) niet compleet is zit de vogel niet constant op het nest , maar heeft de regen die valt geen invloed op de verf.  Je ziet dat elke stompe pool vol zit met de zwarte stippen die normaal over het hele ei zitten.

Het lijkt wel of er in het ei rechtsboven een scheur zit. Of dit gevolgen heeft voor het jong weet ik niet. Wel is bekend dat bij eieren met een afwijkende kleur, komt vaker voor en is onderzoek naar gedaan,  er normale jongen uit komen. De kans is groot dat deze Kievit volgend jaar weer op dit perceel van de partij is. Weidevogels zijn plaatstrouw. Zelf heb ik enkele jaren een Grutto met een afwijkende ei-kleur op een perceel gehad. Kwam dus terug. Zo ook een Kievit die ik een aantal jaren herkende aan zijn geluid, die had een "spraakgebrek" . 

Ik kom nog terug op de eierleg-machine.

Met dank aan Peter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten