woensdag 22 maart 2023

Goudplevier


 Vanmiddag tussen de buien door even de cameraval opgehaald. Had het hele weekend en maandag en dinsdag gehangen op de dam tussen perceel drie en vier. Ik hoop nog altijd op een Visotter die er schijnt te zitten. Een Bunzing mag ook net als vorig jaar een paar dammen verder. Maar dat is weer een predator die ik liever niet tussen de weidevogels heb. Dus dan toch maar de Visotter. 

Nauwelijks een paar filmpjes, door het  slechte weer , alleen een paar Grauwe Ganzen en een paar Hazen. Ook kwam een collega-vogelaar met telescoop en statief voorbij. Ik kende hem niet en ik kon de bedrijfsnaam achter op het jack niet ontcijferen. De bezoeken van de wetenschappers, die onderzoek plegen,  beginnen dus nu al. Ik heb ze liever niet, ze jagen mijn weidevogels op zodat ik niet goed kan beoordelen waar de nesten zich bevinden.

Ik was een beetje uitgekeken op het plasdras, is altijd even genieten van de Grutto's en Tureluren die  staan te slapen, toen ik een perceel weiland een grijze vlek in het weiland zag staan. Verder weg en nauwelijks scherp te krijgen. Dan maar een foto met de telescoop op brandpuntafstand 400 mm. en thuis zag ik dat het een Goudplevier was. Familie van de Kievit dus, ook een plevier. Deze plevieren zitten vaak tussen de Kieviten op doortrek. Broeden doen ze hier niet meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten