donderdag 9 maart 2023

Blauwe Reiger


Gister bij Bosdijk geprobeerd het aantal nesten van Blauwe Reigers te tellen. Ik kwam op ongeveer 20, waarvan een aantal bezet was door een reiger. Of er al gebroed werd was moeilijk in te schatten, ik heb alleen staande reigers gezien. Door de ondoordringbaarheid van de struiken en bomen waren sommige nesten moeilijk te vinden. Als alle nesten bezet zijn door broedende vogels heb je hier alleen al 40 reigers. 
Ik heb een kaartje met kolonies van het SOVON met toestemming overgenomen en daar valt op dat in het Groene Hart niet zoveel kolonies zijn. Die op Bosdijk en een kolonie  ergens bij Loenersloot  en verder richting Woerden en Nieuwkoopse Plassen. De kolonies in Amsterdam vallen op, geweldig veel Blauwe Reigers die afkomen op de voedselrijkdom van de stad. Veel weggegooid voedsel. Smullen maar. Bijvoorbeeld  Artis is één grote kolonie. Er broeden verspreid over geheel Artis plm. 120 broedparen. 






 GANZEN: ik denk dat de winterganzen ons verlaten hebben, nergens meer in De Ronde Venen grote groepen zoals vorige week.  Ook niet in polder Demmerik, waar  ik na enkele jaren onderzoek, 
altijd   beweerde dat ze vandaar uit vertrokken. Geen  gans, een enkeling daargelaten, Een bewogen ganzen-seizoen, ík kom daar  op terug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten