zaterdag 11 maart 2023

Bomijs.


 Mijn grasveld was ondergelopen, het heeft blijkbaar behoorlijk geregend en gesneeuwd. Zou natte sneeuw net zoveel water opleveren als gewone regen? Blijkbaar wel want het water heeft niet vaak zo hoog in de tuin gestaan. Maar het water onder het ijs was grotendeels al weer verdwenen. Blijft over het bomijs, zoals we dat vroeger ook al zo noemden. Maar ik weet niet of dat dialect was. Het wordt ook wel kraakijs, kuipersijs, holijs genoemd.

Bomijs, staat in meerdere woordenboeken, is ijs waaronder het water is weggezakt. Dat wegzakken gaat niet in één keer, ik denk dat beetje bij beetje wegzakken de fraaie vormen in het ijs veroorzaakt. Maar hoe het natuurkundig uitgelegd kan worden weet ik niet.

PLASDRAS: vanmorgen vroeg naar het plasdras om de cameraval te zetten. met zoveel Grutto's  is dat de moeite waard. Ik ben op zoek naar IJslandse Grutto's, die zitten er nu tussen. Helaas, geen vogel te zien. Het gehele plasdras was bevroren. Allemaal verdwenen. Ik hoop dat de zon vandaag zoveel warmte geeft dat het ijs weer smelt. Cameraval toch gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten