vrijdag 10 maart 2023

Gezicht op Vinkeveen


 Vandaag hondenweer, in 't Engels: "It rains cats and dogs", dus moet ik mijn gasten tevreden stellen met een foto van een paar dagen oud. Begin deze week wat meer foto's genomen zodat ik voldoende materiaal had. Morgen schijnt de zon, en hoop ik Kieviten te zien en laten zien.

5 opmerkingen bij bovenstaande plaat van links naar rechts:

A. Het hier zo bekende bordje van de visclub uit Wilnis. Die mensen hebben het goed voor mekaar, zou je denken, verboden behalve voor leden van de visclub. Een met de tijd meegaande vereniging. Echter,   als je de website (hsvwilnis.nl) opzoekt zie je een verouderde website met aankondigingen van bijvoorbeeld een jaarvergadering in 2022, verder activiteiten nog eerder. Zelfs een tienjaar oude foto. Ik krijg altijd de kriebels van oude , verwaarloosde websites. Geen reclame voor een vereniging. 

B. De kathedraal van Vinkeveen noem ik dit de omgeving dominerend gebouw. Dat is het niet, ook geen basiliek, alhoewel ik wel deze naam ergens in een verslag las. Ik ben niet op de hoogte met de hierarchie van katholieke kerkgebouwen, maar dat het een geweldig imponerend gebouw is, van architect Tepe, is zeker. De kerk werd gebouwd tussen 1881 en 1883, een geweldige prestatie . Als je dat vergelijkt met de tegenwoordige bouw met behulp van moderne machines!

C. Naambordje weiland. Alle weilanden in polder Demmerik en omliggende polders hebben een moderne entree en een naambordje. Dit achterliggend weiland heet "Buitenstute". Het woord stute kende ik helemaal niet. Als je het opzoekt kom je een paar betekenissen tegen: een jong paard wordt ook wel eens een stute genoemd en het is in Vlaanderen een woord voor een snee brood. Wat het hier betekent, misschien weet mijn weidevogelboer het. Of mijn kaasboer? Die wonen ernaast.

D. Bordje weidevogelbeheer:  ik loop al wat jaren mee in de weidevogelbescherming, maar dit bord kende ik nog niet. Sympathiek bord, maar het wordt blijkbaar ook opgehangen als er geen vrijwilligers de boer helpen.

E. De Aalscholver, Schollevaar, Ielgoes, Stinker, Kluiver. Allemaal namen voor hetzelfde beest. Ik kom later op de Aalscholver terug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten