zaterdag 31 december 2022

Terugblik

 Door de regen moet ik vandaag noodgedwongen de ganzen met rust laten, het zij zo. Zij kunnen er beter tegen dan ik.  De wind waait het open raam in, de telescoop en de telelens worden nat  en de vogels zijn door de regen slechter te zien. Tijd om  op deze laatste dag van 2022 terug te blikken naar de mooiste/indrukwekkendste waarnemingen van 2022. Dat zijn ongetwijfeld de waarnemingen van de Zeearend in maart van dit jaar. Ik heb deze Zeearend, ik neem aan dat het steeds hetzelfde dier was, drie keer op verschillende dagen gezien in polder Demmerik, waar ik me bezig hield met het weidevogelbeheer op de weilanden van Gijs en Jolanda. Steeds kwam de vogel uit de richting van de Vinkeveense Plassen en hoogstwaarschijnlijk uit de Botshol. Ik zag een enorme paniek onder de ganzen en de smienten, de eerste keer had ik dat gedrag niet in de gaten maar de tweede en derde keer  wist ik dat de Zeearend weer in de polder was. Dat klopte, hij kwam te voorschijn, de vliegende deur. Streek neer in het reservaat-gedeelte van Demmerik, daar kon ik foto's maken (zie foto's logjes maart),  en vervolgde na een poosje de route richting de Gagel.  Door een knotter die in de Botshol aan het knotten was werd mijn waarneming bevestigd,  hij had daar ook een Zeearend  gespot. Een prachtige omgeving voor een nest. Ik heb daar verder niks over gehoord. Maar wat is niet is, komt misschien. Ik heb wat foto's geplaatst die ik nog niet eerder heb gebruikt.

In het deze week verschenen SOVON-Nieuws in het artikel over Zeldzame Broedvogels in 2022 staat dat er maar liefst 30 paren met een nest zijn geteld. 22 kwamen zeker tot broeden  met in totaal 30 jongen waarvan er 22 vliegvlug werden. Dus houd Botshol en de Gagel in de gaten. 



                                             Zeearend temidden van Kolganzen in paniek

                                       Dalende Zeearend boven reservaat. Smienten er om heen.



                                                    Boven Demmerik, de arend vliegt naar rechts.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten