donderdag 22 december 2022

Grofgebogen schildmos.


 Gister bij het wandelen over het Argonpsrk eens gekeken  naar korstmossen. Binnen een half uur had ik vooral op de leuningen van de bruggetjes en wat grote bomen 10 soorten. Dat bleek dus thuis toen ik moest determineren. Met behulp van de determinatiecomputer. Dan ging ik ze vergelijken met de afbeeldingen uit de Veldgids. Meestal klopte het, maar er waren ook afbeeldingen die een heel andere kleur lieten zien. Afgebeeld het Grofgebogen Schildmos. De Veldgids noemt het woordje Grof niet, de computer wel. Ik denk dat de computer het over een ondersoort van de Gebogen Schildmos heeft. 

In ieder geval valt het me op dat als je het mos vergroot een prachtig plantje te zien is. Maar dat is met veel planten en dieren zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten